fredag 24 februari 2017

Roadtrip!

Idag bar det av för att möta våren i Göteborg.Solen sken och det var 6 grader. E6 är en tradig väg att åka på. Men belöningen kommer när man kommer fram till Göteborg, en härlig myllrande storstad (dock glad att det inte var jag som körde). Ibland kan jag känna en längtan efter att leva i en storstad, att ha restauranger, kulturutbud, nöjesfält nära inpå. Ibland är jag så himla glad att bo ute på landet i lugn och ro...

På Naturhistoriska museet finns norra Europas största samling av djur. Det sägs att det finns över 10 miljoner exemplar,det stämmer säkert om man räknar med alla fåglar och insekter.
Jag var på Naturhistoriska museet på en klassresa i "sexan" och jag har velat komma tillbaka enda sedan dess. Speciellt lådorna med fjärilar och insekter som man kan kika i. De uppstoppade djuren känner jag väl sådär för. Tittar hellre på levande djur på Zoo, eller ännu hellre som jag drömmer om, på safari och få se vilda djur i sin rätta miljö.

En blåval som strandade i Göteborgs skärgård 1865 och har efter konstens alla regler bevarats. Förr kunde man gå ini valen men det stoppades efter att några ungdomar haft lite FÖR trevligt inne i valen.

Däggdjurs salen.

Min favorit Zebran.



Verklighetstrogna miljöer, fattas bara det är ju riktiga fåglar.







Jag fascineras av fjärilar och hur vackra de är och vilka stora fjärilar det finns. Själva fjärilen är egentligen en ful insekt men deras vingar kan ta vilken färg eller mönster som helst.






Älskar dessa lådor med olika fjärilar och insekter...Otroligt vilket mångfald det finns. Kommer ihåg när jag var 12 och stod och öppnade lådorna och tittade. Har tänkt på det sedan dess och det var så kul att lådorna fanns kvar och jag fick öppna och fascineras ännu en gång...


Naturhistoriska museet ligger i Slottsskogen i Göteborg. Där finns en stor lekplats som vi såklart var tvungna att kolla in.

BellaBus agerar fotomodell....
På vägen hem var vi tvungna att köra inom Ullared.Blev en snabb runda på 1,5 timme. Så vi hann inte se så mycket men lite shoppat blev det ändå.

Ett måste på vägen hem.
När vi körde från Ullared började det snöa och snöade hela vägen hem. Så från våren i Göteborg till Vintern i Ekeby, på några timmar. Idag ligger snön vit här hemma och kanske blir det en runda i pulkabacken....



2 kommentarer:

Anonym sa...

Om du gillar fjärilar så e det ett måste att åka till excaret i Mexico där fanns det en enorm samling av levande fjärilar. Jag kan visa dig 😁
Love you

Storstadslivet efter 40 sa...

Härligt att komma iväg ibland😉