fredag 21 mars 2014

Kostkontroll

Sen en tid tillbaka går jag regelbundet hos en PT på mitt gym med fokus på mat/ viktminskning... Det var av henne jag fick rådet att testa LCHF, främst för att bli kvitt mitt otroliga sockerberoende/ överätande... Som alla vet (iallafall de som läser här) , hade jag bra resultat i början och tappade 12 kg hyfsat lätt... Men sedan i julas har det stått helt still för att nu den senaste månade sakta börja peka uppåt igen...
Jag har ju tyckt att jag ätit rätt men visst har det smugit in lite onödigt och fel... vissa dagar mer, vissa dagar mindre...
Därför fick jag order om att analysera min mat och skriva matdagbok i 5 dagar samt att räkna ut kalorier, fett, protein och kolhydrater på min mat...
Bang!! som en blixt från klar himmel insåg jag att jag faktiskt var helt av banan... Skärpning, skärpning och efter bara 3 dagars skärpning så var jag "back on track" och vikten går på rätt håll igen...Ibland behöver man en riktig smocka på skallen för att vakna och inse vad man håller på med...
5 dagars vägande, mätande och räknande...
Det är ju inte så svårt egentligen... Gäller att bestämma mig för att jag inte kan "unna" mig kolhydrat-rika saker, jag går igång och äter mer och mer och mer... Medan om jag äter "rätt" och gott så känner jag knappt av suget...
Ska testa att var glutenfri oxå... har hört att glutenintolerans kan visa sig som lågt blodvärde och trötthet, alltså behöver man inte bli dålig i magen om man inte tål gluten... LCHF är ju i det närmaste glutenfritt av sig själv så det blir ju ingen jätteutmaning... däremot får jag snällt låta bli att unna mig en kaka, hamburgare med bröd och sånt som jag "fuskar" med ibland...
Veckan käk... allt LCHF... gott, nyttigt och mättande...
Jag vet att det låter klämkäckt... och ja, just nu är jag taggad och fokuserad... Men det är god mat, bra mat av naturliga råvaror... Visst kommer jag att åka dit igen... men jag vill att det ska vara medvetna val, där jag är redo för konsekvensen... Jag älskar potatis, bröd, kakor, godis... Men jag kan leva utan om det får mig att må bättre, bli gladare och starkare... iallafall känns det så just nu... ;-)

Wish me luck!!!

1 kommentar:

Storstadslivet efter 40 sa...

Klart att vi önskar dig lycka till...