tisdag 1 december 2009

Stockholm i mitt hjärta.....

Ja så himla bra var det faktiskt... jag har haft lite förutfattade meningar om stockholm det ska jag erkänna men nu känner jag helt tvärtom. Det är en jättefin stad och jag är så imponerad av de kommunikationerna, T-bana, tvärbana och allt vad det heter.... Hur smidigt och enkelt som helst även för en lantis som jag.... Åker gärna till Stockholm igen... SNART!!!! Får nog tacka vår duktiga "reseledare" Annette som guidade runt i stan.... Tack för en supertrevlig helg Annette och Moa, det får vi göra om...


Vi drog iväg i fredags morse starx efter 9. Pågatåg från Bjuv till Hässleholm och sedan vidare med X2000 till Stockholm. Tåget tog lite drygt 5 timmar, tyvärr fick vi åka baklänges så jag mådde lite sådär... Har ju lite tendens till åksjuka... Men man kunde ju slummra en stund så då gick det lite bättre.
Väl frammme i Stockholm så var det dags att fixa 72 timmars kort så att vi kunde åka kors och tvärs genom Stockholm i dagarna 3. Sedan iväg till Hotellet, Scandic i Alvik. In med väskorna sedan bar det av mot T-banan och Gamla stan. en smal gränd i gamla stan
Där strosade vi omkring och kollade i butiker och mös. Beställde bord på en Italiensk restaurang. Vi hittade en liten julmarknad oxå. När klocka närmade sig 18 åkte vi tillbaka till hotellet för att snygga till oss lite, sedan tillbaka till Gamla stan och restaurangen. Det var nån brand i tunnelbanan så vi blev lite försenade. Men den som väntar på nått gott.... Och gott var det nån pasta med oxfilé, kantareller, grädde och annt gott. Ett glas rött till det och kvällen var gjord. Efter det fortsatte sightseeingen med tunnelbana till Kungsträdgården och promenad där... Såg bl.a NK:s julskyltning som är nått i särklass. Vi fotade fönsterna och det var det fler som gjorde... Tur var väl det för när vi kom tilllbaka till NK på söndagen var det smockfullt med folk som kollade på skyltfönsterna... Tillbaka till alvik och hotellet... somnade som stockar hela gänget. På lördagen var det upp i tid och ber till frukostbuffén. Värsta lyxen att ha så mycket att välja på till frukost, man vill ju gärna prova allt men tyvärr är det begränsat utrymme. globen
Sedan på tvärbanan och mot Globen och Stockholm International Horse Show, hur häftigt som helst att se dessa fantastiska djur på ett sånt vis... Otroligt vad man kan lära en häst. Tävlingarna och showerna var nått helt enastående. Tyvärr blev bilderna från globen inte så bra för det var för långt avstånd och dåligt ljus... Jag gör ett nytt inlägg efter detta till bilderna och lite mer från själva horse showen. Vid globen var det oxå ett stort köpcentra där vi lullade runt mella showerna, och åt lunch mm. Inne i globen fanns det inget särskilt att äta, bara massa korv, hamburgare, läsk och godis. Egentligen konstigt med tanke på hur mycket folk som kommer dit på olika evenemang, det måste ju finnas fler än jag som vill ha lite riktig mat. Vi var ju ändå där från ca 10 på fm till 00:30 på natten. När vi kom tillbaka till hotellet mitt i natten så var vi lite småhungriga så vi beslöt att köpa varsin räkmacka i receptionen och dricka upp vårt vin... 139 kr för en räkmacka!!!
På söndagen gick vi oxå upp i skaplig tid, packade ihop och anföll än en gång frukostbuffén. Sedan till T-Centralen och låsa in väskorna innan vi åter anföll Kungsträdgården och NK, som jag gärna ville in på... Inte min prisklass kan jag säga, men det är kul att ha varit där... Lite över ett gick tåget mot skåneland och vi klev på.... denna gången fick vi åka framlänges... så skööönt. Man kunde både läsa och käka upp det sista godiset.... Lite utanför Alvesta körde tåget på en älg och fick stanna... det blev en del förseningar och ett tag var vi oroliga att vi skulle missa bytet i Hässleholm, men vi hann precis. 18:07 klev vi av i Bjuv och möttes av familjen... Så härligt att se dom igen, man tänker inte alltid på det men gud vad man saknar de andra som man inte är med en helg...NK:s julskyltning
jul dekoration i Stockholm

en korv på julkmarknaden smakade inte helt fel

2 kommentarer:

Anonym sa...

De verkar som ni har haft en super mysig helg. Jag får nog också åka till Stockholm nån gång. Får se vad Patrice får för intresse, så även vi kan göra en mysig mor och dotter helg.

Kram Tinne

Anonym sa...

Verkar som att ni haft det härlig helg, jag har aldrig varit i Stockholm. Får kanske åka dit någongång. Gamla stan verkar mysigt.
Klart att du saknat familjen hemma, borta bra men hemma bäst heter det ju....

Carina